image

Mindfulness voor mensen met autisme

Allemaal willen we graag gelukkig zijn. Of we dat nu geluk noemen of een gevoel van vrede, liefde of rust. Maar waar kunnen we dat vinden? Vaak zijn we aan het hollen. We denken aan gebeurtenissen in het verleden of maken plannen voor de toekomst. De plek om te vinden wat er is, doe je door in het nu te zijn. Oplettend en aandachtig.

Aandachtig zijn betekent wakker zijn. Het betekent dat je weet wat je doet. Maar wanneer we beginnen ons te concentreren op wat er in ons innerlijk omgaat vallen we regelmatig terug op ‘de automatische piloot ‘’. Vaak val je terug door een vlaag van ontevredenheid. We hebben een wens tot iets anders, verandering. Probeer je aandacht maar eens te richten op een bepaald voorwerp, al is het voor korte tijd.

Als je aandacht wilt aankweken, merk je, dat je je steeds moet herinneren om wakker en aandachtig te blijven. Want je geest gaat op en neer. Met de training mindfullness voor mensen met Autisme leer je diverse manieren om je aandacht te sturen naar je lichaam, gevoel, gedachten, waarnemingen en patronen. En van die manieren merk je dat de een beter bij je past dan een ander. Door training wordt je er beter in. Want alles wat je traint wordt beter. Zoals je beter wordt in je zorgen maakt door dat vaak te doen, zo wordt je beter in aandachtig te zijn voor wat er nu is, door te oefenen.

Met de training mindfulness voor mensen met autisme leer je systematisch te kijken. Dan ontdek je dat er verschillende krachten aanwezig zijn, krachten die je ondersteunen of die je tegen werken. Werken met mindfulness geeft je een alternatief om op een andere manier naar jezelf en je omgeving te kijken. Mindfulness wordt ooit verward met een ontspanningsmethode. Dat is niet het doel, soms is het inspannend. Ontspanning is vaak een bijeffect wat je opmerkt als je vertrouwd raakt met de methode.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Ademhaling
  • Body scan
  • Meditatie
  • Zintuigelijke waarneming
  • Aanwezig zijn in het moment
  • Helpende en tegenwerkende gedachtes
  • Stress
  • Gevoelens

Een groot deel van het programma staat vast. Een aantal methodes wordt vaak herhaald om je vertrouwd te maken met deze methodes. Daarnaast komen er veel verschillende manieren om met mindfulness te werken aan bod zodat je kunt kiezen wat voor jou werkt. Afhankelijk van vragen en opmerkingen leg in andere nadrukken en accenten.

Tijdsduur 8 weken. De bijeenkomsten zijn op dinsdagavond van 19.00 uur tot 21.00 uur. Er wordt aan de deelnemers gevraagd om alle lessen aanwezig te zijn en thuis te oefenen. Tijdens de les worden ervaringen besproken en kun je vragen stellen. Na iedere les ontvang je een korte samenvatting per mail.
Groepsgrootte De groep bestaat uit maximaal 8 personen.
Kosten € 612,- , of 8,5 ZIN-uren of 10,25 PGB-uren.
Inbegrepen 1 oefen cd.
Locatie Autismepunt
P.Czn. Hooftlaan 14
5611NV Eindhoven
Opgeven/vragen Opgeven: kennisbank@autismepunt.nl
Vragen: Jos Maas 0627044153 jos.maas@stapverdercoach.nl