Jezelf of een ander volwassen persoon aanmelden? We leggen je graag uit hoe dat in zijn werk gaat.
Als je op het punt staat om jezelf of iemand anders aan te melden voor diagnostiek en behandeling dan weet je soms niet waar je moet beginnen. Op deze pagina vertellen we je hoe het werkt.
De behandeling van personen boven 18 jaar wordt vergoed door je zorgverzekeraar. De zorgverzekering vergoedt de zorg door Autismepunt alleen als je een verwijsbrief hebt van je huisarts of medisch specialist. De behandeling valt onder het wettelijk verplicht eigen risico voor de zorgverzekering.
De aanmeldprocedure begint met jezelf aanmelden via het formulier op onze website. Hiervoor heb je een geldige verwijzing van je huisarts nodig. Deze verwijsbrief moet voorzien zijn van de volgende gegevens:
- Persoonsgegevens cliënt
- Verwijzing naar Specialistische GGZ
- De gegevens van de huisarts of medisch specialist, inclusief zijn of haar AGB code
- De datum van verwijzing, die vóór de datum van de eerste afspraak moet liggen.
- Diagnostiek of behandeling (moet er sprake zijn van een (vermoeden van een) stoornis of probleem genoemd in de DSM IV-TR of DSM 5 (classificatiesysteem). Autisme of een vermoeden van autisme)
Na aanmelding mailen we je een bevestiging van je aanmelding en kom je op de wachtlijst te staan. De wachttijd is gemiddeld zes tot negen maanden.
Als een behandelaar ruimte heeft om je te behandelen dan wordt je gebeld door de betreffende behandelaar voor een intake. Dit zal ook degene zijn die je behandeling op gaat pakken. Tijdens dit intakegesprek bespreken we je behandelvragen en problematiek. We bespreken van welk aanbod je gebruik wilt maken. Deze afspraken leggen we vast in een behandelplan. Hierna kunnen we starten met je behandeling.
Je behandeling wordt geheel vergoed en je hebt geen eigen bijdrage (naast het verplichte eigen risico).
Ook als je geen eigen bijdrage hoeft te betalen omdat je bent verzekerd bij een verzekeraar waarmee we samenwerken, vul je dit formulier in. Soms wordt er tijdens een behandeltraject namelijk voor gekozen om over te stappen naar een niet gecontracteerde zorgverzekeraar.
Aan het einde van je behandeling (na 1 jaar) sturen wij je de rekening. Deze betaal je zelf en vervolgens dien je deze in bij de zorgverzekeraar waarbij je verzekerd was toen je behandeling startte bij Autismepunt. Je krijgt van jouw zorgverzekeraar een gedeelte hiervan vergoed. Autismepunt kan de behandeling niet declareren met acte van cessie.
Spoedgevallen en crisissituaties
Als je onder behandeling bent bij Autismepunt dan is er in geval van spoed of crisis altijd iemand beschikbaar die je kan helpen hiermee. Op werkdagen kun je tussen 9.00 en 17.00 bellen naar het secretariaat van Autismepunt via 040-8795062. Op werkdagen voor 9.00 of na 17.00, in het weekend of op een feestdag kun je contact opnemen met je huisarts of de huisartsenpost. Zij kunnen, indien nodig, de GGzE Crisisdienst inschakelen.